ACTOR CONRAD VEIDT (1893-1943)
FILMOGRAPHY
- 1917 Wenn Tote sprechen
- 1917 Der Spion aka In die Wolken verfolgt
- 1917 Furcht
- 1918 Das Rätsel von Bangalor
- 1918 Die Serenyi
- 1918 Das Tagebuch einer Verlorenen
- 1918 Das Dreimäderlhaus
- 1918 Sündige Mütter
- 1918 Jettchen Geberts Geschichte
- 1918 Colomba
- 1918 Dida Ibsens Geschichte
- 1919 Nocturno der Liebe
- 1919 Die Japanerin
- 1919 Die Mexikanerin
- 1919 Opium
- 1919 Die Reise um die Erde in 80 Tagen aka Die Reise um die Welt
- 1919 Opfer der Gesellschaft
- 1919 Das gelbe Haus
- 1919 Peer Gynt
- 1919 Anders als die Andern
- 1919 Die sich verkaufen
- 1919 Die Okarina
- 1919 Prinz Kuckuck
- 1919 Wahnsinn
- 1919 Unheimliche Geschichten aka Grausige Nächte
- 1920 Satanas
- 1920 Nachtgestalten
- 1920 Sehnsucht
- 1920 Das Cabinet des Dr. Caligari
- 1920 Der Reigen
- 1920 Patience, Die Karten des Todes
- 1920 Die Nacht auf Goldenhall
- 1920 Kurfürstendamm
- 1920 Die Augen der Welt
- 1920 Der Januskopf
- 1920 Abend, Nacht, Morgen
- 1920 Moriturus
- 1920 Manolescus Memoiren aka Fürst Lahovary, der König der Diebe
- 1920 Künstllerlaunen
- 1920 Christian Wahnschaffe part 1: Weltbrand
- 1920 Der Graf von Cagliostro
- 1921 Liebestaumel
- 1921 Das Geheimnis von Bombay
- 1921 Menschen im Rausch
- 1921 Der Gang in die Nacht
- 1921 Der Leidensweg der Inge Krafft
- 1921 Die Liebschaften des Hektor Dalmore
- 1921 Christian Wahnschaffe part 2: Die Flucht aus dem goldenen Kerker
- 1921 Landstraße und Großstadt
- 1921 Lady Hamilton
- 1921 Das indische Grabmal
- 1922 Lucrezia Borgia
- 1923 Paganini ( )
- 1923 Wilhelm Tell
- 1923 Glanz gegen Glück
- 1924 Carlos und Elisabeth
- 1924 Der Film im Film, Ein Blick hinter die Kulissen
- 1924 Das Wachsfigurenkabinett
- 1924 Nju, Eine unverstandene Frau
- 1925 Orlacs Hände
- 1925 Schicksal
- 1925 Le Comte Kostia aka Graf Kostja
- 1925 Liebe macht blind
- 1925 Ingmarsarvet
- 1926 Der Geiger von Florenz
- 1926 Die Brüder Schellenberg
- 1926 Dürfen wir schweigen?
- 1926 Kreuzzug des Weibes
- 1926 Der Student von Prag
- 1926 Die Flucht in die Nacht
- 1927 The Beloved Rogue
- 1927 A Man's Past
- 1928 The Man Who Laughs
- 1928 Die Filmstadt Hollywood
- 1929 The Last Performance
- 1929 Das Land ohne Frauen
- 1930 Die letzte Kompagnie
- 1930 Die große Sehnsucht
- 1930 Menschen im Käfig
- 1931 Der Mann, der den Mord beging aka Nächte am Bosporus
- 1931 Die Nacht der Entscheidung
- 1931 Der Kongreß tanzt
- 1931 Die andere Seite
- 1932 Rasputin
- 1932 Der schwarze Husar
- 1932 Rome Express
- 1933 F.P. 1 aka Secrets of F.P. 1
- 1933 Ich und die Kaiserin
- 1933 I Was A Spy
- 1933 The Wandering Jew
- 1934 Wilhelm Tell
- 1934 Jew Süss
- 1934 Bella Donna
- 1935 The Passing of the Third Floor Back
- 1936 King of the Damned
- 1936 Dark Journey aka The Anxious Years
- 1937 Under the Red Robe
- 1938 Tempéte sur l'Asie
- 1938 Le joueur d'échecs
- 1939 The Spy in Black
- 1940 Contraband
- 1940 The Thief of Bagdad
- 1940 Escape
- 1941 A Woman's Face
- 1941 Whistling in the Dark
- 1941 The Men in Her Life
- 1942 All Through the Night
- 1942 Nazi Agent
- 1942 Casablanca
- 1943 Above Suspicion
back to top
ABSTRACT
Conrad, or "Conny" Veidt, as his friends call him, a former member of Max Reinhardt's ensemble at the Deutsches Theater, became the quintessential actor of demonic characters in Weimar horror film. Later, escaping real terror in Nazi Germany, Veidt shared the fate of many actors emigrated from Germany, playing Nazi villains in American films. His most fondly remembered roles are the sinister somnambulist Cesare in DAS CABINET DES DR. CALIGARI (1920), the evil Grand Vizier Jaffar in THE THIEF OF BAGDAD (1940), and Nazi Major Strasser in CASABLANCA (1942).
back to top
TEXTS ABOUT CONRAD VEIDT
Max Kolpe
Conny Veidt
Er hält dämonisch die Menschen im Bann
sogar noch als Wachsfigur.
Seine Stirne hört nicht auf, sie fängt nur an.
Er ist im Film der große Mann,
elegant und groß von Natur.
Er spielt sich selber an die Wand:
selbst sein Schatten hat noch Gesicht.
Jede Linie an ihm ist interessant,
nervös nur zuckt seine feine Hand,
die mehr als Blicke spricht.
Der Film bekommt durch ihn sein Profil;
keine Maske, die er scheut.
Er tastet sich somnambul bis ans Ziel
und unbewußt wird oft sein Spiel
Illustration zu Freud'.
Keiner verkörpert so gut wie er
den Intellektuellen und das Genie.
Und holten sie ihn auch über das Meer,
er findet stets wieder zu uns her,
er reist in Dämonie.
Film-Kurier (Berlin) vol. 11, no. 54, 02 Mar 1929, p. 2.
back to top
LITERATURE
- Allen, J. C. 1987: Conrad Veidt, From Caligari to Casablanca. Pacific Grove,
Cal.: Boxwood Press.
- Blume, R. / Fritsch, W. 1986: Conrad Veidt -- die Nachtgestalt. In Hickethier,
K. (ed.): Grenzgänger zwischen Theater und Kino, Schauspielerporträts
aus dem Berlin der Zwanziger Jahre. Berlin: Ästhetik und Kommunikation,
pp. 111-126 & 259-260 [footnotes].
- Freund, R. 1973: Ein diesseitiger Dämon, Der Schauspieler Conrad Veidt
(1893-1943). Prisma, Kino- und Fernseh-Almanach (Berlin/DDR) no. 4, pp. 266-277.
- Gebauer, D. 1975/76: Conrad Veidt -- Dämon, Teufel, Held, Genie --
Ein Magier der Filmleinwand. Retrospektive, Internationale Filmfestspiele
Berlin no. 9 (1975), pp. 80-109, no. 10. (1976), pp. 74-89.
- Holba, H. 1975: From Caligari to Hollywood, Conrad Veidt. Focus on Film
Summer 1975, pp. 27-46.
- Ickes, P. 1927: Conrad Veidt, Ein Buch vom Wesen und Werden eines Künstlers.
Berlin: Filmschriftenverlag.
- Jacobsen, W. (ed.) 1993: Conrad Veidt, Lebensbilder. Berlin: Argon.
- Kothenschulte, D. 1993: Anders als die Andern, Conrad Veidt zum 100. Geburtstag.
film-dienst vol. 46, no. 3, 02 Feb 1993, pp. 20-21.
- Ramin, R. 1933: Conrad Veidt, Ein Leben für den Film. Berlin: Scherl [Illustrierte
Filmbücher no. 13].
- Soister, J. T. 2002: Conrad Veidt on Screen, A Comprehensive Illustrated Filmography. Jefferson, NC, London: McFarland 2002.
general literature
back to top
filmhistoriker.de,
edited by olaf brill.
Last update (this page): 21 Jul 2004.
The texts and images on this site are copyright © by the respective authors,
except where otherwise noted. Mostly, the items were published by kind permission,
but we were not able to find out all the copyright holders or their legal successors.
If you know about them, please let us know, especially if there's anything wrong
with publishing these texts or images. We do not intend to harm anyone's rights
and thought we best serve the purpose of understanding film and general history
displaying this source material and make it available for everyone.
If no author or source is noted, the texts are copyright © 1996-2006 Olaf
Brill.
Impressum Datenschutz